28 мая (15 ст.ст.) исполняется 525 лет со дня преставления прп. Евфросина, Псковского чудотворца (1481). Прп. Евфросин (в миру Елеазар) родился в селе Виделебье близ Пскова. Он в совершенстве изучил Божественное Писание и сам составлял собственные поучительные сочинения. Родители хотели его женить, но он тайно ушел в Снетогорский монастырь и, приняв там иночество, стал ревностно подвизаться, угождая Богу. Чтобы избежать человеческой славы прп. Евфросин поселился в уединении на реке Толве близ Пскова. Здесь преподобному явились три великих святителя: Василий Великий, Григорий Богослов и Иоанн Златоустый — и указали место для построения храма. Впоследствии святой основал здесь псковский Елеазаров монастырь. Не изменяя подвижнического образа жизни, преподобный достиг глубокой старости и мирно почил. В «Житии преподобного Евфросина Псковского», составленном не позднее 1510 г., содержится предание о сугубой аллилуии, что впоследствии явилось немаловажным аргументом в полемике ревнителей древлего благочестия с новообрядцами. Еще в первой четверти XV в., в Псковской области возник спор о том, как петь аллилуия – по-дважды («сугубая аллилуия») или по-трижды («трегубая аллилуия»). Отвечая псковскому духовенству, митрополит Фотий в 1419 г. высказался за трегубую аллилуйю. Однако это вызвало справедливые сомнения, и через тридцать лет данный вопрос вновь был поднят преподобным Евфросином. Чтобы разрешить свои сомнения, преподобный отправился в далекое странствие в Константинополь. Здесь Евфросин слышал сугубую аллилуию, от патриарха Константинопольского Иосифа также получил наставление сугубить и по возвращении в свой монастырь стал петь аллилуия по-дважды. Против него восстал некий распоп Иов, живший в Пскове, и написал обличительную на Евфросина «епистолию». Однако впоследствии справедливость восторжествовала: определением Стоглавого собора 1551 г. постановлено было сугубить аллилуию, а трегубая аллилуия признана латинскою ересью, четверением Святой Троицы.
Нужно подчеркнуть, что предание о сугубой аллилуии не было позднейшей выдумкой агиографа, как пытались впоследствии представить дело никонианские реформаторы, но было несомненным церковным преданием. Оно нашло отражение в богослужебных текстах, в службе прп. Евфросину Псковскому, то есть отражало соборное мнение всей Русской Церкви до раскола. С началом никоновских реформ господствующая церковь подвергла сомнению житие святого. Вместо сугубой аллилуии была введена осужденная Стоглавом трегубая. Впоследствии ссылки ревнителей древлего благочестия на авторитет прп. Евфросина привели к тому, что патриарх Иоаким, будучи не в состоянии аргументировано возражать, просто исключил имя прп. Евфросина Псковского, прославленного Собором 1549 г., из Устава 1682 г. |
||||
Из службы преподобному Евфросину Псковскому Месяца маия в 15 день преставление преподобнаго отца нашего Евфросина Псковскаго чюдотворца. Вечер На стиховне стихеры Слава. Глас, 4. Самогласен Егда убо Богу поспешествующу, преподобне Евфросине, духовным желанием распалашеся, о Божественней тайне пресвятыя аллилуии, царствующаго града достигл еси, и от святейшаго патриарха, честно приемлемь бываеши, и благословения сподобляешися, и писание приемлеши от него о пречистей аллилуии. Тогда и сам зриши умныма очима в соборней церкви, дважды глаголема пресвятая аллилуия. И оттуду паки ко своей обители посылаемь бываеши, мир и благословение братии с собою нося. Темже и обитель твоя, с любовию яко отца восприемлет тебе. В ней же ты многа лета подвизася, в посте и воздержании, и трудех еже к Богу. И писание братии предав, и мир и благословение, ко Господу отходиши. Того моли спастися нам, иже любовию поющим тя. Канон. Творение Василиево. Глас 1 Из песни 4 Якоже другии Илия отче Евфросине явися, распалаемь ревностию. Он бо царя обличи беззаконие творяща, и безстудныя пророки закла. Ты же молитвою своею, о неведомей тайне Божии, аллилуии, столпа Философа, мнением превозносящагося посрамил еси. И того Божию суду предал еси. Из песни 6 Иоанна Златоустаго ревности последуя, преподобне отче Евфросине. Он бо винограда ради от царицы заточен бысть. Ты же от столпа Философа многа претерпе уничижения, и досаждения от неразумных человек, о пречистей аллилуии. И того Божиею благодатию посрамил еси. Икос Евангельскии глас услышав отче, вся оставил еси плотьская мудрования. Богатьствоже и славу, яко прах нивочто же вменив. И настрасти яко безплотен подвизая. И безплотным ликостоянием чистоте уподобися, разума дарование от Господа приял еси. Темже и аз недостойныи и грешныи, надеюся прияти молитвами твоими преподобне, милость в день судныи, и о содеянных мною зол прощение получити. Но ты подаждь ми слово святе, воспети житие твое преблаженне. Радуися Евфросине преподобне и Богоносе, небесныи человече, земныи ангеле. Радуися яко кроме мира суетнаго пустыню сотворил еси, и обитель вней составив, и храм пречестен трем святителем воздвигл еси, и внем тобою Бог славится. Радуися яко измлада Богу послужил еси. И множество инок собрав, отних же слышиши сицевая тебе глаголющих. Радуися спасению нашему ходатай, иже добре пасыи стадо свое от навет вражиих. Радуися посрамивыи столпа Философа, молитвами своими, о Божественней песни аллилуии. И того Божию суду предал еси. Радуися посрамивыи бесом полки. Радуися иночествующим пресветлыи светилниче, и столп терпения. Радуися отечеству своему граду Пскову похвала и утвержение. Радуися всем скорбящим милость и благоутробие отверзл еси, и нищим заступниче и кормителю, и унывающим утешение. Радуися приходящим с верою к раце твоей от навет вражиих избавителю. И помыслы злыя отних отгоняеши, и скорбящым сладкое утешение. Радуися радости Божественыя подателю, и чюдес источниче к тебе притекающым. Радуися предстателю наш отче Евфросине, иночествующим удобрение. Из песни 7 По Божественем ти преставлении отче Евфросине, списателю пишущу твое житие и чюдеса, еже ты сотвори о Христе, и в недоумении ему бывшу, о Божественей аллилуии. Вы же отцы Богоноснии, с Пречистою Богородицею, и со Архангелом в видении явистеся. И повелевающе безсумнения писати Христову тайну, вопиюще, благословен Бог отец наших. На хвалитех стихеры Слава. Глас, 6 Божественою любовию распалаемь, преподобне Евфросине, отечество свое оставив, и волное страньство Господа ради приял еси. Труды и долгаго пути шествия, жажду и глад, студеньже и зной Христа ради претерпел еси, и царствующаго града достигл еси. И от святейшаго патриарха честно приемлемь бываеши, и тамо уведев тайну Божественыя аллилуии. И оттоле Богом наставляемь, во свое отечество возвратился еси. И в посте и слезах препроводил еси дни своя, дондеже и страсти телесныя умертвил еси. Темже сподобился еси праведных радования. С ними же молися, спастися душям нашим. О пременении Божественной песни аллилуия; от жития преподобнаго Евфросина Псковскаго, речения словеса Пресвятыя Богородицы, к списателю жития преподобнаго Евфросина Нужду Ми творя християне неведением своим трояще Божественную тайну сию; юже Аз Богородица тебе повелеваю дважды да глаголется, тая правоверными Божественная аллилуия; понеже то есть тайна Воскресения Христова; ниже: а идеже бо троится Божественная аллилуия; то есть прилагается чюждии бог языческии; понеже мнози суть бози еллинстии; ниже: и аще не сия тайна Божественнаго аллилуия; яко не воскресе Христос во страдании Своем; и не воскресе Бог; то пророцы ложно пророчествоваша, и Дух Святыи солга, и Бог не воплотися в Мя, и Христос прост человек распятся и умре и не воскресе; ни Аз Дева Богородица, и апостоли вотще трудишася, и мученики и мученицы, горкая и лютая пострадаша в безумии; дела и вера християнскаго сияния света потемне и мертва суть; и новая благодать истиннаго закона иже бысть неложна, Исус Христом Богом Вседержителем, ложна есть; ниже: но аллилуия истинное есть тайны откровение, воскресе Сын Мой и Бог Мой плотию Бог и человек; и Аз того ради хвалима присно и блажима есть; яко ей Святая Богородица Дево, и ревнивыи раб Исус Христа, и Мене Матере Его Евфросин познавается, егоже бо ради ходатайства открых сокровенная; а идеже троится Божественная аллилуия с приглашением слава Тебе Боже; ту четвертое лице Святыя Троицы прилагается. Подготовил К.К. |