1



О епископе Павле Коломенском

Симеон Денисов «Виноград Российский» Глава I.

 


 

Симеон Денисов

Начальник она­го добраго воин­ства не от простого народа бяше, ниже от поселянска пре­путия, но па­стырь Христова стада, страж бодрый церковныя доброты, труба златокованная благо­честия, сосуду избранному яко ревностию, тако именем соглас­ный, архиерей чудный  Коломенска гра­да: сего богат­ство ревности, изобилие ра­зума, постоянство твердос­ти, время оное на све­тильник явления изнесши, пресветло всем показа: егда бо Никон собор собравши коварством вся подъиде,  якобы древлепечатныя книги с древлехаратейными и древлеписменными несогласны, исправити подо­бает, прочии архиереови и священнаго чина простою верою повериша тому, мняше истиннаго того пастыря быти: но не Павел тезоименный верховному, емуже очеса и внутренняя отверста; позна овчим одеянием прикрытаго волка, дивным дерзновением о дре­влецерковнем благочес­тии толико сопротивоста: елико Никону на онаго и ко вселенским патриархом писати жалобныя книги. Глаголют же неции, яко по Никонову принужде­нию тогда подписовахуся к свитку российстии архиереи, аще к написан­ному, аще к ненаписанно­му, известно о сем глаголати не хощу: дивный же Павел  Коломенский ар­хиерей див­ное подписание предивно начерта, не сло­жение некое, не соглаше­ние кое, от младенчества страха бываемое показа: но му­жественный церковный глас пре­чудне назнамена. «Аще кто от обыч­ных преданий Святыя Ка­фолическия Церкви отъимет, или приложит к ним, или инако развратит, ана­фема да будет». Сим начертанием великомужествен­ным Никоново сердце яко оружием преострым тако всекрепко прободеся, откуду Никон не може презлобныя ярости удержати, но призвав предив­наго Павла своима того рукама (оле всезлобныя ярости) бияше по священному свя­щеннаго лицу: не усрамився священства великаго чина, не устыдевся святости чест­ных седин мужа, ниже апостольских убоявся правил, извержение наносящих таковая дерзающым, отсюду себе показуя удобно являше; яко не пастыр­скою ревностию, но мучительскою лютостию, нововнесенныя ввождаше догматы; что убо доблий Павел, еда убоя­ся досады? еда смалоду­шествова о безчестии: никакоже, но непреклонен яко столп в древле­церковнем благочестии стояше, и многая тому предлагаше Никон патриарх увещания, и лестная словеса, и прежде, и тогда, и послежде, еже преклонити того к своему на­мерению: не улучи на ма­лодушного, но на крепкаго и великодушнаго воина. Предлагаше Никон древле­печатных книг простонаре­чие, неудобреное красотословие: противу полагаше Павел простое истинны Евангельския, рыбарственное апостольския проповеди: Никон предлагаше правление книг новопечатных нуждно быти: яко по правилом грамматическа художества, действоватися происходит: Павел противу полагаше, не по правилом грамматикийским новшества полагаются: кия убо правила трисоставный Крест с просфор отметают, кая грамматика двема перстома знаменатися возбраняет? Кий синтаксис пятию перстами благословляти уставляет: кая пиитика аллилуйя трегубити узаконяет? Не по правилом грамматики седмицу просфор в службе отмещете, символ приложеньми и отложеньми умножаете, поклоны в посты отъемлете. Сих всех грамматика, ниже учит, ниже законополагает, но древнее предание Святыя Кафолическия Церкве учительства и гласы святых церковных учителей, и греческих и российских, обычай всекрасный древлецерковный, неизменно от грек приятый, неизменно до нас сохраненный, неизменно до конца содержатися должный, по написанию святых отец: мы убо древнему законоположению церковному последуем, мы заповедания святых отец соблюдаем. Еще же и клятв отеческих и запрещений боятися должно глаголющих: проклят разоряяй уставы отеческие, и непременныя уставы церковныя, яже положиша отцы твои. Никон предлагаше греков новопечатныя книги, нынешния обычаи, днешняя чиносодержания, имже последавати увещеваше, Павел противопо­лагаше греческия новопе­чатныя книги, древлепис­менным греческим весьма не соглас­ны: занеже печатаются в латинских странах, и рас­тленне печатаются. В них же и Духа Святаго исхожде­ние от Отца и Сына догмат­ствуется, и обливание в кре­щении, и ина латинская заблуждения привсеяшася, откуду и не суть достовер­ни: противополагаше и о грецех, яко нынешния обычаи греческия древним гречес­ким обычаем и преданием несходны суть, триперстное их знамение, и пя­типерстное благословение, несогласно древлегречес­ким учителем Феодориту, Мелетию, Петру Дамаскину, Никифору Панагиоту и Максиму Греку, словесы своими богодух­новенными двема перстома и креститися и благосло­вити научающым: несогласно и всей Древлевосточней Кафо­личестей Церкви, икон­ными изображении, двоеперстное сложение всеобдержно изъявляющей, несо­гласно и святым апосто­лом, чрез дивнаго еванге­листа и живописца Луку, иконным изображением, и Са­мого Христа Бога двема перстома своя ученики бла­гословивша показующим. Предлагаше о грецех, яко под страхом агарянския державы живуще неволею, и нуждами стеснени, оным сооб­щаются, и многая чинов цер­ковных, и преданий престу­пают. О чесом посланный от Иосифа патриарха Арсений Суханов свидетельствует. Показоваше Никону древлехаратейный устав словенский, писанный в лето 5900, в немже яко о поклонех во свя­тый Великий пост, и в прочыя, тако и на прежесвященной (литургии преждеосвященных даров. – Ред.), и в вечер Пятьдесятницы с коленома главы преклоняти пове­левается, и прочыя уставы и обычаи согласно старопечатным книгам. Сими и иными показании, Павлова богодухновенная уста, Никона всего безгласна всего осрамлена показаша; иже не могий увещаньми духоносну одолети мужу, на ярость и гнев паки обращашеся: кни­гу оную «Устав» отъяти повеле, самого богоносна Павла темнице предаде. Писав на него константино­польскому Паисию, стояние и крепость мужа поведая: и оттуду о сем возответствие прият, еже в «Скрижали» в послании Паисие­ве обретается. Таже Никон патриарх, егда ниже страхом, ниже биеньми, ниже темницами и оковами того прекло­нити не возможе; во оземствие заточения посылает, во един от убогих монастырей именуем Пальеостровский, к северным странам, в Олонецтем уезде, близ Студенаго моря лежащий, тамо предивному Павлу не малое время долготерпетельно препроводившу: и ясным гласом и светлою ду­шею древлецерковнаго бла­гочестия светлость свободно пропове­дающу, не возмогоша стерпети новинцы ревности Богоно­сна мужа: паки оттуду к но­воградским странам отвезшее (оле не­милостивыя суровости) по томлении многом священнаго епископа, несвященнии в срубе соделанном огненней смерти, немилостивно предаша. Тако всесвященный Павел, приносяй Господеви священ­ныя жертвы, себе жертву преосвященную Владыце принесе, огнем вседобре испе­чеся, добрый бысть пастырь за догматы отеческия свою ду­шу предаде всерадостно.

 


При использовании материалов этой страницы ссылка обязательна.

2Авторы будут признательны за сообщения о выявленных на этой странице ошибках или опечатках

Информация этого сайта не носит официальный характер, достоверность изложенных фактов редакцией не всегда проверяется; редакция не всегда разделяет взгляды и мнения авторов.